FANDOM

Zygmunt i Stanisław Bezdusznicy - bracia Andrzeja. Znaleźli pracę jako najemnicy w taborze kupieckim należącym do Wojska Zaporoskiego.

Historia

Młodość

W ich młodości stan finansowy rodu Bezduszników był marny, bo pochodzili z bardzo ubogiej szlachty - gołoty. Ojciec nie był w stanie nająć się do jakiejkolwiek pracy. Rodzice postanowili oddać ich do taboru pod niewolę właściciela. Przez następne lata zdobywali tam umiejętności handlu i walki.

Pierwsza bitwa

Gdy Andrzej Bezdusznik rozpoczynał swoją przygodę, Zygmunt i Stanisław musieli bronić taboru swojego pana. Pierwszą bitwę rozegrał w lesie w okolicy Siczy. Walczyli wtedy z tatarskimi bandytami - udało się im wygrać.

Incydent ukraiński

Bracia dowiedzieli się w czechryńskiej karczmie, że po ziemiach Rzeczypospolitej podróżuje Andrzej. Gość z karczmy powiedział mu, że widziano go w okolicach Smoleńska. Zygmunt namówił swojego pana o to, aby udali się do tego miasta, zaś on się zgodził. Stanisław spotkał się z Fiodorem Obuchowiczem, który przyniósł mu list od brata. Andrzej nakazał napisać te słowa:

Bracia moi, poprosiłem, aby Fiodor dał wam ten list. Pragnę was ostrzec, abyście nie jechali na dzikie pola ani do Inflant i Prus, gdzie Szwedzi panują, bo ja tu grasować będę i niechcący ktoś na was napadnie. Idźcie na zachód przez Krym, nie Kozaków. Uważajcie na siebie. Gdy ustabilizuję Rzeczpospolitą, wyślę po was specjalne poselstwo. Kierujcie się do Paryża. Liczę na to, że się spotkamy.

Bracia chcieli przekonać właściciela taboru, by postąpili z wolą Andrzeja, lecz ten się nie zgodził. Bezdusznicy wraz z Obuchowiczem próbowali jeszcze kilka dni, ale kupiec odmawiał.

Gdy tabor został najechany, Stanisław ujrzał Andrzeja. Chciał się z nim zobaczyć i podbiegł do niego. Ten natomiast, będąc w szale, ściął go, a potem i Zygmunta.