FANDOM

Szturm na Kraków - oblężenie poprowadzone przez Andrzeja Bezdusznika.

Przed atakiem:

Po wygranej przez Polaków bitwie wojsk Andrzeja Bezdusznika i  Generała Gustawa Horna pod Dyneburgiem, Andrzej natychmiast wyruszył na południe Rzeczpospolitej. Po drodze w celu zregenerowania sił odwiedził kolejno zamek w Miadziole, Wilno, zamek w Lidze oraz Warszawę. 21 lutego oddział Andrzeja dotarł pod oblegany przez szlachtę polską Kraków. Bezdusznik postanowił rozbić obóz i poczekać na rozwój wydarzeń, jednakże chwilę później część oddziałów porzuciło oblężenie, a do obozu dotarły wieści o ataku na zamek w Miadziole. 25 lutego Andrzej zdecydował się na wyruszenie do Lwowa w celu uzupełnienia zapasów. W nocy banda rozbójników zaatakowała przechadzającego się po ulicach szlachcica, jednak od razu tego pożałowali. Kiedy 26 lutego oddział Andrzeja powrócił w okolice Krakowa, miasto było oblegane tylko przez siły Jana Kazimierza oraz Jana Skrzetuskiego. Tego samego dnia wyzwolony został generał Simon Grundel-Hemfet w zamian za 6450 talarów. 28 lutego ostatnie oddziały królewskie opuściły obóz, a następnego dnia do oblężenia przystąpił Andrzej Bezdusznik, który zarządził natychmiastowy szturm.

Szturm

Słynny wojownik wiedział o przeważających siłach Szwedów zajmujących stolicę, więc postanowił zastosować wymyśloną przez niego nową taktykę zdobywania zamków. Wycofał swoje wojska w okolice murów, a kiedy rozszalali Szwedzi znajdowali się w bramie, Polacy przystąpili do ataku. Podczas rzezi przy wjeździe do miasta, Bezdusznik przez przypadek wycelował we własnego żołnierza, co nieco podburzyło morale jego oddziału, który jednak nadal dzielnie walczył z wrogiem. Po przedostaniu się przez bramę, szturmujących zaatakowały pozostałe regimenty szwedzkie, jednakże w tej samej chwili przybyły posiłki Polaków. Kiedy w pistolecie Andrzeja skończyły się kule, bohater podniósł leżący na ziemi dwuręczny miecz i w szale bitewnym wymordował niezliczone ilości przerażonych Szwedów. W ten sposób dawna stolica Polski została odzyskana przez prawowitych właścicieli, a Kraków stał się własnością Andrzeja Bezdusznika.