FANDOM

I Wojna Światowa - wojna koalicyjna trwająca od 1 lutego 1499 roku do 1 czerwca 1506 roku. Zakończyła się zwycięstwem Państwa Papieskiego i jego sojuszników z koalicjantami.

Powód

Po wojnie z Serbią, Mediolanem oraz Sienną, Państwo Papieskie dość mocno rozrosło się. Nie stanowiło jeszcze poważnego zagrożenia dla europejskich mocarstw, ale koalicjanci, na czele z królem francuskim, uznali, że lepiej w zarodku zgnieść rosnącą potęgę.

Działania wojenne

Front włoski

Na froncie włoskim na początku wojny nie działo się zbyt wiele. Jedynym wrogiem w tym regionie była Florencja. Jedyna większa bitwa na Półwyspie Apenińskim - bitwa o Florencję - zakończyła się zwycięstwem papieża, chociaż był on bardzo bliski porażki.

Front centralny

Wojna Światowa PS

Mapa konfliktu. Na czerwono wrogowie, a na zielono sojusznicy papiestwa

W Europie Środkowej działo się najwięcej. Armie austriacko-czesko-polskie ruszyły z ofensywą na Francję. Zostały jednak powstrzymane na terenie Świętego Cesarstwa Rzymskiego, gdzie dochodziło do licznych bitew, większych i mniejszych. 9 czerwca 1499 roku, siły etnicznego sojuszu dokonały ostatecznego ataku na pozycje szwajcarskie, pokonując obrońców. Dalsze zapędy ofensywne mieli Polacy, którzy, wraz z sojusznikami, ponad 64 tysięczną armią toczyli boje z o połowę mniejszymi siłami Aragonii. Posiłki bawarsko-francuskie przesądziły o wielkiej porażce Polski. 1 stycznia 1499 roku, Moskwa zdecydowała się na dołączenie do wojny po stronie etnicznej. Nie było już mowy o żadnej kontrofensywie koalicjantów. Papież przegrał jednak ogromną bitwę o Delfinat, 7 lutego 1501 roku, zwaną później bitwą królów (armią etniczną dowodził król moskiewski Iwan, zaś koalicjantów - francuski król Leon).

Front zachodni

Mimo porażki pod Delfinatem, sojusznicy papieża dostali się do Francji. Niestety, wkrótce po tym zmarł zasłużony władca Państwa Papieskiego Innocenty, a nowym został Benedykt XIII. 2 stycznia 1502 roku siły etniczne rozpoczęły transport wojsk na tereny francuskie. Austriacy zajęli pierwsze prowincje. Francuzi znacznie cofnęli swoje pozycje obronne. Mimo to, bitwa o Limuousin została przegrana przez sojuszników papieża, 1 lipca 1502 koalicjanci odparli ambitną ofensywę antyfrancuską. Lud jednak dalej wierzył w zwycięstwo. Polacy i Czesi wrócili na swe ziemie ojczyste, by tam się regenerować. Ochronę przed siłami kastylijsko-aragońsko-francuskimi stanowili już tylko Austriacy, Litwini oraz kilka mniejszych państewek. Całą wielką ofensywę powstrzymała Brandenburgia, która bohatersko (w bitiwe o Zurych) z pomocą Państwa Papieskiego rozbiła oddziały Francji. Polacy zaś stanęli w obronie swoich granic przed wojskami Kastylii i również wygrali. W wyniku tych zwycięstw etniczni sojusznicy uderzyli na północ Francji, gdzie w bitwie o Szampanię w ostateczności zniszczyli jej siły. Na osłabioną, północną linię obrony szturmem ruszyli wszyscy. 1 lipca 1503 roku granicę przekroczyła już większość armii antyfrancuskiej. W bitwie o Lyon niedobitki francuskie zostały zniszczone. W bitwie o Berry, 1 marca 1504 roku pokonana została armia Kastylii. 31 lipca 1504 roku nastąpił przełom - Kastylia wycofała się z wojny białym pokojem, a wraz z nią Aragonia. 24 sierpnia 1504 roku wojnę opuścił sojusznik Państwa Papieskiego, Sabaudia. 16 września 1504 zmarł marszałek papieski Teodorico Corifini. 13 sierpnia 1505 roku z wojny wycofały się: Polska, Palatynat, Moskwa, Kolonia i Austria, a Francja w większości była okupowana. Nieuchronnie zbliżał się marsz ostatku francuskich. Brandenburgia również wycofała się z wojny. Nadszedł moment, w którym papiestwo musiało zakończyć ostatecznie wojnę.

Bitwy morskie

W czasie całej kampanii stoczono zaledwie kilka większych bitew morskich i wygrało je papiestwo, z wyjątkiem jednej, w której wrogowie mieli przewagę.

Oferta pokojowa

Po I Wojnie Światowej PS

Po wojnie

Armie francuskie zostały zniszczone, sojusznicy wycofali się, a papiestwo zaczęli atakować buntownicy. 1 czerwca 1506 roku papież wysłał ofertę pokoju do Francji, od której zażądał uwolnienia państwa Tuluzy, oddania papiestwu Delfinatu, anulowania dyplomatycznych stosunków z Kastylią oraz oddania sporej ilości pieniędzy. Francuzi przystali na tą ofertę. W ten właśnie sposób zakończyła się I Wojna Światowa.