FANDOM

Państwo Papieskie - jeden z wielu krajów należących do IMRSiD, państwo, w które wcielił się Niedźwiedź, by powiększyć jego granice. W ciągu 400 lat utworzył potężny, dobrze prosperujący kraj, który stał się Królestwem Bożym na Ziemi. Mimo wszystko, nie wypełnił swojego początkowego celu - nie zjednoczył całego chrześcijańskiego świata pod swą banderą.

Historia

Zobacz osobny artykuł: Historia Państwa Papieskiego

Pierwsza wojna z Florencją

PS Agresywna

Mapa agresywnej ekspansji

Na początku, Państwo Papieskie nie było uważane za mocarstwo, a nawet za jakąkolwiek znaczącą siłę w regionie. Pierwsze podboje kraju - zdobycie Ferrary i Modeny - nie były imponujące. Papież zdecydował się zaatakować, wraz z Sabaudią, Florencję. Wojna zakończyła się wraz ze zdobyciem ostatniego fortu Prowansji, sojusznika Florencji. Papież potraktował wrogów łagodnie - Prowansja straciła dwie prowincje, a Florencja jedną. W czasie wojny, papiestwo zostało wezwane do austriackiej wojny, jednak nie był to żaden ważny moment w historii kraju.

Rozwój

PS Apeniński

Półwysep Apeniński i jego okolice w 1455

W 1455 roku, papież zawiązał sojusz z Polską, która miała być dla niego gwarantem bezpieczeństwa. Wojna z Osmanami, którą, po stronie Austrii, prowadziło papiestwo, zakończyła się jednym wielkim białym pokojem. Papież planował rozwój handlu genueńskiego, aneksję Urbino i atak na Tunezję, były to jednak dość dalekosiężne plany. Państwo odniosło sukcesy gospodarcze, jednak pojawił się problem - bunty. Mimo początkowego strachu, okazały się one niczym wielkim i zostały szybko rozgonione. Czasy wielkiego rozwoju były erą dostatku i szczęścia dla mieszkańców Państwa Papieskiego.
PS Bunty

Ładowanie się buntów w 1458 roku

Agresja na Neapol

Wraz z dobrymi warunkami ekonomicznymi, przyszedł czas na podboje. Papież zaatakował Neapol, wzywając do wojny swych najsilniejszych sojuszników, czyli Anglię i Austrię. Z etnicznym sojuszem walczył Aragon, Neapol i Portugalia. Długa, krwawa wojna zakończyła się zwycięstwem nowego papieża Klemensa VII. Zdecydował się on odebrać Neapolowi większość jego ziem oraz utworzyć Sardynię.
PS Powojniezneapolem

Państwo Papieskie po wojnie z Neapolem

Pokój

Po agresji na Neapol, znowu nadeszły spokojne czasy. Papież skupiał się na rozwoju handlu oraz budowaniu floty, która miała pomóc mu w ataku na Genuę i Lukkę. Chciał również dobić Neapol i zaatakować Chorwację.

Czas pokoju nie trwał wiecznie - Austria wciągnęła papieża do wojny. Szczęście w nieszczęściu - Wenecja, przeciwnik Austrii, na sojuszników wybrał sobie Aragończyków i Neapolitańczyków, czyli rywali państwa papieskiego.

Wojna po stronie Austrii

PS Agresywnaekspansja1476

Mapa agresywnej ekspansji po wojnie

Wojna rozgorzała na dobre. Niestety, największe straty w wojnie poniósł papież. Jego kraj, zjadany od środka przez buntowników oraz od zewnątrz przez armie aragońskie, upadał. Na szczęście, Austria oprzytomniała i w sytuacji całkowitego upadku papiestwa, zdecydowała się na zawarcie pokoju z Wenecją, dając papieżowi tylko jedną prowincję.
PS Sytuacja1476

Półwysep Apeniński i jego okolice, 1476

Genua i Lukka

Wciąż trwała stabilizacja kraju po wojnie. Buntownicy byli pokonywani, a państwo powoli wracało do normy. Do 1500 roku trwał gwałtowny rozwój kraju. Później, papież zdecydował się na czekanie i planowanie. Wkrótce uderzył na Lukkę i Genuę - z pomocą Austriaków wręcz gromił siły wrogów. Gdy wojna była już przegrana dla Genueńczyków, oddali papieżowi dwie prowincję, a Lukka zgodziła się na aneksję.

Przeczekanie

Papież Grzegorz XIII PS

Wybór nowego papieża

Zbliżały się bunty w Prowansji, jednak zostały stłumione przez papieskie armie. Kolejne powstanie wybuchło w Kalabrii i też zostało zniszczone. Papiestwo było niezwykle bogate, jego dochód wynosił około 10 dukatów miesięcznie. Niestety, zginął papież Klemens VII, zaś jego następcą został Grzegorz XII. Nowy następca świętego Piotra obraził władców francuskich i aragońskich. Udało mu się zniszczyć bunt mieszkańców Lukki.
Państwo Papieskie Po Serbii

Państwo Papieskie po wojnie z Serbią

Serbia i Neapol

Państwo Papieskie 1490

Papiestwo po wojnie z Neapolem

Po przeczekaniu, zbliżał się moment podbojów. Papież wypowiedział wojnę Serbii, jednak równocześnie zrobili to Węgrzy, zabierając dla siebie większość tego kraju. Zmarł Grzegorz XII, a jego miejsce zajął Litwin Innocenty IX. Jego armie musiały pokonać spore oddziały buntowników na terenie dawnej Serbii. Nowy następca św. Piotra skonstruował wielką flotę oraz rozpoczął agresję na Neapol. Po wojnie odebrał temu państwu wszystkie prowincje, tym samym zajmując cały Półwysep Apeniński.

Mediolan

PapiestwoPoWojnieZMilanem

Państwo Papieskie po wojnie z Milanem

Po zdobyciu Neapolu, papież Innocenty rozpoczął przygotowywanie roszczeń na Florencję, chcąc wezwać Węgrów do wojny z nią. Niestety, gdy przygotowywania do walk były na zakończeniu, okazało się, że Węgrzy są zadłużeni i nie staną w obronie swoich sojuszników. Równocześnie, Polacy zawołali papieża do wojny z Osmanami, co zakończyło się szybkim zajęciem przez armię sułtana terenów dawnej Serbii. W 1543 roku Innocenty wypowiedział wojnę Milanowi i jego sojusznikom - zakończyła się ona zwycięstwem, tj. odebraniem dwóch prowincji głównemu wrogowi oraz aneksją jego sojusznika - Sienny.

I Wojna Światowa

Zobacz osobny artykuł: I Wojna Światowa

I Wojna Światowa była jednym z największych konfliktów w historii. Koalicja, na czele z Francją zaatakowała papieża i jego sojuszników. Starcie zakończyło się zwycięstwem sił etnicznych, odebraniem Francuzom jednej prowincji, uwolnieniem Tuluzy i anulowaniem traktatów Francji z Kastylią.

Inwazja na Węgry

W 1512 roku papiestwo rozpoczęło wojnę z Węgrami. Po jego stronie stanęli m.in Polacy, Czesi i Austriacy. Konflikt toczył się o przyłączenie Zagrzebu do wasala papieża - Chorwacji. To sojusznicy zajęli się siłami węgierskimi, zaś siły Stolicy Apostolskiej atakowały tylko słabszych sojuszników. Podczas wojny zmarł papież Benedykt, a jego miejsce zajął nowy, Klemens VIII. Mimo kilkukrotnego rozbicia oddziałów nowego papieża, wojna zakończyła się po jego myśli (w 1517 roku)  - odebrał całkiem sporo prowincji swoim wrogom. Niestety, szybko po konflikcie zbrojnym, swój sojusz z papiestwem zerwali Czesi. Jednym z rywali kontrolowanego przez Niedźwiedzia państwa została Kastylia.

Papieże

Przyjęte imię Pkt. adm. Pkt. dyp. Pkt. mil. Inne
Eugeniusz IV 1 1 2 papież początkowy
Klemens VII 5 4 5
Grzegorz XII 3 2 3
Innocenty IX 3 3 4
Benedykt XIII 4 6 4
Klemens VIII 4 2 4