FANDOM

Opowieść o Murzynie Januszu - jedna z głównych części Pisma Etnicznego. Opowiada o przeżyciach tytułowego bohatera - Murzyna Janusza - od momentu przybycia do Calradii do bohaterskiej śmierci pod Sargoth. Nie wiadomo kto jest autorem Opowieści, jednak wielu etnicznych historyków przypisuje jej napisanie Marnidowi.

Przedmowa

Jak dobrze wiemy, podczas swej wielkiej misji nawracania Calradii Murzyn Marnid wiele podróżował, odwiedzając liczne miasta i wioski. W każdym mieście do którego przybył przychodził na rynek, wychodził na podwyższenie i cytował głośno fragmenty Pisma. Niestety, jak na dzień dzisiejszy nie znamy treści większości przemów Kronikarza. Wiemy jednak, iż każde z nich zaczynał od wygłoszenia pewnej formułki. Brzmiała ona następująco:

Oto ja - Murzyn Marnid, z polecenia samego Murzyna Janusza apostoł głoszący jedyną słuszną wiarę mam zaszczyt przytoczyć Wam fragment księgi pełnej wielkiej mądrości. Zapewniam, iż jeśli go wysłuchacie otworzy wam się umysł na wszystkie prawdy tego świata, więc kto ma uszy - niechaj słucha, zaś kto głuchy - ten usłyszy ponownie, gdyż napełni go mądrość.

Powtarzał ją często, a mimo to z taką samą pasją, determinacją i miłością do Janusza. Gdy spisywano nieoficjalne Pismo Etniczne, zawierające znane nam cytaty z właściwej księgi, użyto właśnie tych słów Murzyna Marnida jako wstępu do Opowieści o Murzynie Januszu.