FANDOM

Obrona Częstochowy - bitwa rozegrana 20 maja 1655 roku we wsi Częstochowa, pomiędzy wojskami szwedzkimi a oddziałami Rzeczpospolitej Obojga Narodów, którymi przewodził sam Andrzej Bezdusznik. Zakończyła się wielkim zwycięstwem wojsk polskich.

Przed bitwą

Andrzej Bezdusznik przygotowywał się do starcia kilka dni. Rekrutował nowe wojska, w tym kawalerzystów, których uzbrajał na kształt husarii. Plądrował wioski znajdujące się pod szwedzką okupacją, zdobywał nowe towary i sprzedawał je. W końcu, podjął decyzje o uderzeniu. Wojska szwedzkie, oblegające Jasną Górę, na widok wojsk Rzeczpospolitej które przybywały z pomocą obrońcom klasztoru, wycofały się do zabudowań na obrzeżach wsi. Tam też doszło do ostatecznego pojedynku.

Przebieg bitwy

Proporcje wojsk przed bitwą:

  • Rzeczpospolita - 42 żołnierzy, w tym min. elitarne oddziały konnicy wzorowane na husarii.
  • Królestwo Szwecji - ciężko określić dokładnie liczebność Szwedów - według większości było ich mniej niż Polaków, według niektórych - więcej.

Wjeżdżając w pierwsze wiejskie zabudowania, Andrzej Bezdusznik zdecydował się zatrzymać swe wojska. Przemyślał dobrze sytuację, i wpadł na pewien pomysł. Piechocie kazał bronić obecnych pozycji, zaś kawalerii - podążać za nim. Zdecydował się dokonać manewru oflankowania. Był pewny, iż Szwedzi, jak to zwykle bywa, będą zdyscyplinowanie szli blisko siebie, co bardzo ułatwiłoby mu zaatakowanie ich z boku. Tym razem jednak, nieprzygotowane do walki wojska ruszyły kawalerią na pozycje przeciwników, zaatakowały je, następnie wróciły się, i już przygotowywały się do ponownego natarcia, gdy do skutku doszedł manewr oskrzydlający, w wykonaniu polskiej kawalerii. Pierwsza fala konnicy wroga została pokonana. Następnie, Andrzej rozkazał piechocie ruszyć do przodu i zaatakować. Polacy rozeszli się na wszystkie strony i pokonali niedobitków szwedzkiej armii. Obronili Jasną Górę, Częstochowę, upokorzyli Szwedów.

Straty:

  • Rzeczpospolita - 12 żołnierzy.
  • Królestwo Szwecji - wszyscy żołnierze biorący udział w bitwie.