FANDOM

Samotnia... jest drogą... do odpowiedzi...

—Murzyn Janusz, do Karola przed śmiercią

Murzyn „Czarna Śmierć” Janusz (Jan'ush) - półbóg, emir sarranidzki, syn wodza Czaki i ciemnicy, ojciec Karola i Jadwigi, mąż Lady Szmaty. Miał przyjaciela Marnida, który przyjął jego nazwisko, oraz czarnego brata Nizara.

Podczas bohaterskiej walki przeciwko Czałruce sfałszowano jego śmierć. Po przywołaniu Tarpana zmierzył się ze swoim synem Karolem, w rezultacie oczyszczając go ze splugawienia i ginąc.

Jego nauki i życie w Calradii zostały spisane w Piśmie Etnicznym.

Wygląd

Był szkaradnym murzynem z niezadbanymi, czarnymi włosami. Jego nos i usta były ogromne, policzki grube, a oczy ledwo widoczne. Wąsy tworzyły półokrąg nad i po bokach jego ust. Nosił hełm, by przeciwnicy nie widzieli jego czarnej twarzy i nie umierali na sam jej widok.

Zazwyczaj był ubrany w zbroję płytową, aż do wybielenia, kiedy ją stracił. Używał Buławy Nienawiści, a później berdysza.

Charakter

Murzyn Janusz był nieufny wobec nieznajomych, jednak swych sprawdzonych kompanów (np. Marnida) wynagradzał bronią i różnymi pamiątkami. Szanował ludzi z wysokimi umiejętnościami, ale nie gardził też słabszymi.

Był także bardzo okrutny. Potrafił splądrować wioskę, zgwałcić kilka kobiet, wymordować wieśniaków, zebrać wszystkie wartościowe rzeczy, a potem chwalić się tym wśród innych emirów.

Historia

Dzieciństwo

Bohater urodził się w państwie Zulusów jako syn wodza Czaki, zrodzony z ciemnicy. Przy narodzinach nadano mu szlacheckie murzyńskie imię - Jan'ush. Przez kilka lat dorastał wśród najlepszych zuluskich nauczycieli i doradców.

Wraz z upadkiem cywilizacji zuluskiej i wycofaniem całej szlachty i wojska do miasta Babilonu, Janusz był najbardziej chronioną osobą w państwie, nawet bardziej niż Czaka. Był uważany za jedynego bohatera, który był zdolny poprowadzić murzynów do dobrobytu. Jego ojciec postanowił poświęcić swoje własne życie, by kupić czas Jan'ushowi na ucieczkę. Wysłał go na pierwszy i jedyny zuluski statek - Czarną Mewę, która następnie popłynęła na północny wschód, dobijając do lądu w Calradii.

Nie wiadomo, co się potem działo z Januszem. Prawdopodobnie angażował się w życie publiczne w nowo powstałej miejscowości Jayek oraz zajmował się myślistwem.

W wieku 20 lat postanowił zostać podróżnikiem i zawojować świat. Dołączył do karawany przejeżdżającej przez Jayek i razem z nią wyruszył na południe, ostatecznie docierając do sarranidzkich pustyń.

Pierwsze przygody

Janusz przybył do Shariz jako członek karawany. Później się od niej oddzielił i rozpoczął wycieczkę po mieście. Gdy wszedł do ciemnej uliczki, został napadnięty przez bandytę, jednak udało mu się obronić. Na miejsce bitwy przybiegł wtedy kupiec-nekrofil. Był zasmucony tym, że Janusz przeżył, ale wymyślił inny sposób, by wykorzystać murzyna. Zabrał go do swojego domu. Po niedługich rozmowach kupiec poprosił go o uratowanie jego brata w zamian za hojną opłatę.

Murzyn przystał na tę propozycję i zaczął rekrutować pierwsze oddziały w pobliskich wioskach. Następnie wyruszył, by pokonać bandytów, którzy pojmali brata kupca. Jeden z rzezimieszków, których pokonał Janusz, zdradził położenie kryjówki, prosząc o puszczenie wolno i obiecując uczciwe życie. Janusz się zgodził, następnie zaś wyruszył we wskazane miejsce i pokonał czyhających tam bandytów.

Janusz otrzymał nagrodę, lecz czekało już na niego kolejne zadanie od kupca. Dowódca straży był skorumpowany przez bandytów, a mieszkańcy mieli plan, by go pojmać i przyprowadzić przed sułtana Hakima. Do tego celu posłużyła zasadzka, w której udział brali wszyscy mieszkańcy Shariz. Bitwa zakończyła się na korzyść mieszkańców i dowódca czekał na osąd władcy. Od tamtej pory Czarna Śmierć działał na własną rękę.

Sułtanat Sarranidzki

Ta sekcja jest pusta. Edytuj, by to zmienić.

Biały Murzyn Janusz

Wybielony Janusz

Upadek i wybielenie

Sfałszowana śmierć

Zobacz powiązany artykuł: Bitwa pod Sargoth

Śmierć Murzyna Janusza

Powrót do Calradii

Bitwy i kampanie wojenne

Ciekawostki

  • Walczył mieczem i tarczą, ale tylko wtedy, gdy był do tego zmuszony, np. przy oblężeniach.
  • Po jego domniemanej śmierci pod Sargoth powstał uniwersytet im. Janusza Wielkiego, którego budowę zlecił Nizar.
  • Jako jedyny przeżył zjednoczenie z ciemnicą.
  • Był jednym z dwóch przypadków wybielenia murzyna, drugi był jego syn Karol. Obydwaj się jednak później ponownie oczernili.
  • Jego imieniem został nazwany Zakon Januszowy, którego zadaniem było ochranianie wioski Murzyna Janusza - Ayn Assuadi.
  • Był twórcą gry o nazwie ja zabijam, wy umieracie.
  • Przy rytuale oczernienia Janusza użyto Ostrza Czarnizmu.
  • Po śmierci Janusza jego dusza wyruszyła na pola wiecznej czarności.
    • Podczas streamu o nazwie Q&A, czyli Konan miał Syna Niedźwiedź powiedział, że w związku z tym historia Janusza jest definitywnie zakończona.
  • Od jego penisa większy jest blok więzienny D w Menstruatorium.
  • Jest jednym z trzech protagonistów, którzy byli głównymi bohaterami więcej niż jednej serii. Innymi są Murzyn Karol i Madzia.

Przypisy

  1. Murzyn Janusz miał około 20 lat w czasie serii Mount & Blade: Czarna Śmierć. Karol urodził się niedługo po domniemanej śmierci Jan'usha pod Sargoth (czyli jakiś rok po rozpoczęciu podróżowania) i także rozpoczął swoją wojowniczą karierę jako dwudziestolatek. W związku z tym Janusz miał około 40 lat podczas trwania serii Opowieść Karola.