FANDOM

Doman of Koźle - pierwszy i prawdopodobne ostatni uciekinier z ciemnicy żyjący w Polsce. Miał syna Borzysława.

Nie uciekł z ciemnicy, ale jako jedyny dotychczas spróbował to zrobić. Prawie mu się udało, jednak został złapany w ostatnim momencie. Z rozkazu cesarza Czcibora skazano go na dalszy pobyt w karcerze.

Historia

Doman był zwyczajnym, niewyróżniającym się z tłumu szlachcicem. Zmieniło się to po bitwie polsko-smoleńskiej 25 października 1094 roku. Został wtedy marszałkiem Polski, wyznaczonym na rozwijanie technologii militarnej.

Po skończeniu wojny polsko-pomorskiej w 1097 roku Bolesław II Śmiały przekazał mu władzę nad Szczecinem.

Na początku następnego stulecia został zaproszony przez króla do spisku przeciwko hrabinie, która chciała obalić władcę. 11 września 1102 roku doszło do śmierci celu poprzez wpadnięcie w pułapkę w okolicy opuszczonej karczmy.

Po kolejnej wojnie polsko-pomorskiej Doman otrzymał hrabstwo Werle. Mikołaj z Częstochowy planował go obalić i zdobyć miejscowość, jednak jego spisek został odkryty przez króla, zaś on sam trafił do ciemnicy.

Niedługo potem Doman wysłał do Bolesława list, w którym prosił go o przekazanie mu jednego z tytułów. Król dyplomatycznie mu odmówił.

Po śmierci księcia pomorskiego król przekazał jego tytuł Domanowi, a także podarował mu później księstwo meklemburskie. Jego syn Borzysław otrzymał hrabstwo Wołogoszcz.