FANDOM

Bitwa we wsi Ruluns - efektowne zwycięstwo Murzyna Janusza w walce z hrabią Plaisem. Mimo dwukrotnej przewagi liczebnej, wrogowie nie dali rady uratować wsi plądrowanej przez Czarną Śmierć.

Przed walką

Janusz ruszył na plądrowanie wsi Ruluns. Chciał zarobić na towarach zabranych chłopom. Gdy jego ludzie odbierali im cały dobytek, ze wschodu nadjechał hrabia Plais, z chęcią odbicia wsi. Armia Janusza cofnęła się na jej zachodnie obrzeża, po czym ruszyła, stając do walki zarówno ze swadiańską elitą (bez konnicy) jak i ze zwykłymi chłopami w samym centrum osady. 

Przebieg

Szybka, zdecydowana szarża konnicy sarranidzkiej rozbiła w drobny mak pierwszą linię wroga. Gdy lwia część armii zajmowała się wybijaniem kolejnych piechurów, grupka najbardziej doświadczonych kawalerzystów, na czele z Murzynem Januszem, uderzyła ze skrzydła na rezerwę armii i wybiła jej pierwszą linię. Operacja została przeprowadzona wręcz perfekcyjnie, gdyż odcięci od dostaw wojska z rezerwy, walczący z większością Sarranidów żołnierze zostali rozbici. Pierwsza grupa, podtrzymująca wcześniej fale wieśniaków, uderzyła tam, gdzie jak dotąd walczyli tylko elitarni ludzie Janusza. Sam murzyn siadł z konia, siejąc spustoszenie w szeregach wroga. Szyk, w którym poruszali się wieśniacy (przypominał on wielki kwadrat) został rozbity, a ludzie Plaisa rozbiegli się na wszystkie strony. Najszybsi mamelukowie ruszyli w pogoń za uciekinierami, zaś reszta - niszczyła pojedyncze grupki wałęsające się po polu bitwy. W ten sposób, armia Murzyna Janusza szybko i sprawnie poradziła sobie z hrabią Plaisem.