FANDOM

Bitwa pod zamkiem w Miadziole – wielka bitwa, w której połączone wojska króla Jana Kazimierza i Andrzeja Bezdusznika walczyły z oddziałami dowodzonymi przez szwedzkiego barona Gustawa Wrangela. Była kilkukrotnie przerywana i wznawiana, gdyż Bezdusznik najpierw stracił przytomność, a potem został zraniony i nie mógł brać udziału w walce.

Przebieg

Pierwsze starcie rozpoczęło się z następującymi proporcjami armii:

  • Rzeczpospolita – 205 żołnierzy, w tym min. Husaria
  • Królestwo Szwecji – 106 żołnierzy, w tym min. rajtarzy szwedzcy

Mimo prawie dwukrotnej przewagi liczebnej, Szwedzi trzymali się dzielnie i nie dali za wygraną przy pierwszej okazji. Polska kawaleria, bez żadnego ładu i składu po prostu zaszarżowała na wroga i, o ile w takich okolicznościach, na otwartej przestrzeni, w starciu z lekką piechotą lub słabo uzbrojoną konnicą, ten plan mógłby mieć rację bytu, o tyle w przypadku walki z elitarnymi, dobrze wyszkolonymi szwedzkimi muszkieterami, Polacy nie mieli najmniejszych szans. Sam Andrzej również nie popisał się umiejętnościami taktycznymi – ciężko powiedzieć, na co liczył, wjeżdżając w sam środek formacji szwedzkiej. Wkrótce, jego koń został zraniony kulą z muszkietu, jednak dalej mógł biec, więc dowódca nie przejmował się tym. Gdy po raz drugi wierzchowiec przyjął na siebie obrażenia, zraniona została również noga Andrzeja – dopiero wtedy spostrzegł, iż jego rumak jest ciężko ranny, jednak było już za późno. Koń Andrzeja padł po kolejnym strzale.

Wkrótce, największy z rudych stanął oko w oko z jednym z muszkieterów szwedzkich. Wróg dobył rapiera, Andrzej zaś – szablę. Szybko dźgnął go w bok, jednak następne uderzenie zostało zablokowane przez Szweda. Po krótkiej wymianie ciosów, przeciwnik padł. Niestety, w krótkim odstępie czasu, Andrzej przyjął na siebie dwie kule z muszkietu – i padł, nieprzytomny. Szczęście w nieszczęściu, towarzysze zauważyli go i wynieśli z pola bitwy. Jan Kazimierz zarządził szybki odwrót, jednak Wrangel dopadł go, zanim na dobre zdążył się ewakuować. Po pierwszym starciu, siły obu armii wyglądały następująco:

  • Rzeczpospolita – 138 żołnierzy, strata ponad 67 wojaków podczas pierwszego starcia
  • Królestwo Szwecji – 85 żołnierzy, strata zaledwie 21

Wyższość taktyki szwedzkiej nad polską oraz wręcz idealna dyscyplina wrogów sprawiła, iż przewaga liczebna Polaków stopniała drastycznie. Okulawił się koń Andrzeja, co sprawiło, iż podczas bitwy starał się trzymać z boku. Dodatkowo był ranny, i to dość ciężko, tak naprawdę jedna kula z muszkietu mogła go zabić. Zamiast wyciągnąć wnioski z wielkiej porażki, kazał bezsensownie szarżować po raz kolejny. Szwedzcy rajtarzy i halabardnicy, stanowiący człon armii po raz kolejny zmiażdżyli wojska Rzeczpospolitej. Ciężko powiedzieć, kto pokonał Andrzeja w tym starciu. Według legendy jego własny towarzysz prawie ściął mu głowę, machając szablą, według innych przekazów – został dźgnięty włócznią jednego ze Szwedów. Tak wyglądały obie armie przed trzecim uderzeniem:

  • Rzeczpospolita – 80 żołnierzy, strata ponad 58

W trzecim starciu Andrzej nie mógł brać udziału, gdyż leżał ciężko ranny, prawie umierający w namiocie, daleko od pola walki. Bez Bezdusznika wojska polskie, o dziwo, poradziły sobie nieco lepiej, jednak dalej traciły więcej, niż wrogowie:

  • Rzeczpospolita – 66 żołnierzy, strata 18
  • Królestwo Szwecji – 52 żołnierzy, strata 13

Czwarta bitwa w bitwie również została rozegrana bez Andrzeja.

Piąte natarcie:

I szóste:

Siódme:

Ósme:

Dziewiąte:

  • Rzeczpospolita - 36 żołnierzy, strata 5
  • Królestwo Szwecji - 19 żołnierzy, strata 3

Dziesiąte:

Jedenaste:

Dwunaste:

Trzynaste:

Czternaste:

  • Królestwo Szwecji – 1 żołnierz, strata 1

I w końcu, piętnaste:

  • Rzeczpospolita – 21 żołnierzy, brak strat
  • Królestwo Szwecji – 0 żołnierzy, padł ostatni rajtar

Ogółem:

  • Rzeczpospolita – strata 184 żołnierzy
  • Królestwo Szwecji – strata 105 żołnierzy (całej armii)

Po bitwie

Mimo, wydawałoby się, wielkiego zwycięstwa nad Szwedami, bitwę tą trzeba raczej chować w zakładce przegrane. Jan Kazimierz i Andrzej Bezdusznik stracili praktycznie wszystkie swoje siły. Sam Andrzej zyskał sławę oraz wiernego przyjaciela w królu, więc dla niego, skutki bitwy były raczej pozytywne.