FANDOM

Bitwa pod wsią Lisinka - starcie pomiędzy wojskami kozackimi a armią Andrzeja Bezdusznika. Zakończyła się zwycięstwem sił sojuszu Rzeczpospolitej

Przed bitwą

Pokonany przez wrogów, Andrzej Bezdusznik odbudował swe siły i ruszył wspomagać Rzeczpospolitą w kampanii wojennej, w której coraz więcej zwycięstw zaczęli odnosić wrogowie. Chciał oblegać miejscowość Czerkasy, jednak w oddali dostrzegł potężna armię zaporoską. Pod osłoną nocy uderzył na jej tyły. 

Przebieg

Puszkarenka zauważył armię wroga bardzo późno - była bezksiężycowa noc, a on podróżował już wiele godzin z rzędu. 

Zdążył pobudzić do życia swoją armię, która w połowie była ledwie żywa, gdyż zmęczenie dawało im się we znaki. Na ostatnią chwilę, przygotowali jakąkolwiek obronę - stanęli w szeregu naprzeciw wielkiej szarży ciężkiej kawalerii.  Bez wątpienia, nie był to najlepszy możliwy manewr. Husaria zniszczyła formacje wroga. W ciągu pierwszych minut po uderzeniu, zginęli praktycznie wszyscy broniący się w pierwszej linii Kozacy, a wszyscy za ich plecami rozbiegli się. Konnica wojsk Rzeczpospolitej goniła uciekinierów, skracając ich o głowy. Mimo istnej rzezi dokonywanej na wrogach, zebrali się oni w kilka większych grupek. W jedną z nich Andrzej rzucił granatem, przez co szybko rozbiegła się. Okazało się jednak, iż potężny wybuch zranił konia hetmana, który padł jak nieżywy. Resztka przeciwników, zgromadzona wokół swego dowódcy za taborem, została zniszczona przez granaty polskiego hetmana. Podsumowując - armia Andrzeja wygrała bitwę w wielkim stylu, gromiąc armię kozackie.